Vilken produkt passar bäst?

product-launch-marketingAtt välja en profilprodukt som passar det ett företag, en organisation eller ett evenemang sysslar med är en strategiskt bra idé, eftersom kopplingen mellan produkten och det den gör reklam för då blir tydlig och påtaglig. Ett försäkringsbolag kan till exempel välja att på vintern och hösten dela ut reflexer med sin logotyp och kontaktuppgifter. Profilprodukten uppfyller då samma syfte som företaget självt, nämligen att “försäkra” och erbjuda sina kunder en ökad känsla av trygghet.

Om du som företagare överväger vilken profilprodukt som skulle göra bra reklam för just dig lönar det sig att fundera på vad dina kunder kan ha nytta av. En bra profilprodukt tillhandahåller en tjänst, och det är anledningen till att någon är intresserad av att ha den. Till exempel, en utomhusfestival som äger rum på sommaren kan dela ut solglasögon med sin logotyp till sina besökare. En firma som sysslar med el och belysning kan dela ut minificklampor av den sorten som kan fästas vid en nyckelring. Ett snabbköp som satsar på hållbarhet och ekologisk mat kan dela ut tygpåsar som ett alternativ till att köpa plastpåsar. Tänk till exempel på hur många barer och nattklubbar som delar ut sina egna tändsticksplån och bokhandlar sina egna bokmärken.

Tänk dig att du behöver gå ut en kväll på vintern. När du letar efter en mössa hittar du en från samma företag som installerade värmesystemet i ditt hus, med deras logo fastsydd frampå. Mössan håller dig varm, visar upp logotypen för alla du möter och kopplar indirekt logon med värme. Det är så en bra profilprodukt fungerar. Den är något man vill använda, något som i och med att det används ökar företagets synlighet och något som relaterar till de tjänster som företaget erbjuder.

Här kan ni få hjälp med att hitta en produkt som passar just er absolut bäst.