När du ska välja profilprodukter för din och ditt företags marknadsföring kommer du alltid att tjäna på att välja en bra kvalitet på dessa. Det behöver inte medföra att du ska välja de allra dyraste och mest exklusiva, men det betyder verkligen att du inte ska välja det billigaste skräp du kan hitta heller. Den faktor som oftast sätter den prisnivå som du ska välja på dina profilprodukter är vilken typ av produkter du erbjuder dina kunder. Här vill du alltid välja en produkt som påvisar vad företaget står för och vilken klass och nivå du vill lägga dig på.
Nu kommer det valet att vara av visuell karaktär och en fråga om vilken klass du vill utge dig för att ligga inom. Det finns något som är mycket viktigare och som gör att du inte ska välja de allra billigaste profilprodukterna. Detta är att du vill ha en så långvarig effekt av din marknadsföring som möjligt. Det kommer du bara att få om de produkter du ger bort hela tiden fungerar för det avsedda användningsområdet. Gör de inte det kommer de att slängas eller bara stoppas undan som ett bortglömt föremål. Det vill du inte ha som ett resultat av din marknadsföring.
Om du får detta dåliga resultat av din marknadsföring med hjälp av profilprodukter och giveaways kommer det att även påverka ditt företag på andra mycket viktiga plan. Det är bland annat det förtroende som dina trogna kunder samt dina potentiella kunder kommer att få för dig, dina produkter eller tjänster samt ditt företag. Med valet av dålig kvalitet på dina profilprodukter kommer du som företagare att hamna i dålig dager, vilket gör att även förtroendet för de produkter eller tjänster du ville göra reklam för tappar i förtroende i dina potentiella kunders ögon. Kvalitet är viktigt även om det handlar om reklamprylar.