Profilprodukter är ett sätt för företag att marknadsföra sig på. Idén är att skapa en profil genom att märka en produkt, till exempel pennor, reflexer, t-skjortor eller mössor med företagets varumärke och sedan dela ut dem. Dels synliggör man på så sätt sin logotyp och sitt företagsnamn, och dels kan man sätta en produkt i handen på en potentiell kund, som därefter kommer att använda produkten i sin vardag och förknippa den med företaget i fråga.
För att få kunder att koppla samman ett varumärke med vad företaget sysslar med är det därför strategiskt att välja en produkt som är representativ för företaget. En firma som sysslar med el och belysning kan därför till exempel välja att dela ut minificklampor av den sort som kan fästas på en nyckelring, och därför alltid finns nära till hands. Ett försäkringsbolag kan välja att dela ut reflexer med sin logotyp, eftersom produkten då “försäkrar” sin bärare. En tidning som utkommer på morgonen kan ge sina prenumeranter en kaffemugg. Samtidigt kan dessa profilprodukter också användas av det egna företaget och dess anställda.
Profilprodukter behöver inte vara påkostade, eftersom de i första hand är avsedda att sprida och bygga ett varumärke, men deras kvalitet kan också komma att avspeglas på företaget. Om man under eller inför ett möte eller en konferens till exempel delar ut kulspetspennor med logotyp och kontaktuppgifter är det i företagets intresse att pennan fungerar bra och håller länge. Dels kommer kunden då rimligtvis att bära med sig produkten längre, och dels vill knappast ett företag som vill profilera sig som pålitligt sätta sitt namn på produkter som inte är pålitliga.
Marknadsföring är nyckeln till att synliggöra ett företag på marknaden, och genom att dela ut strategiskt valda profilprodukter kan företag både öka sin synlighet och få kunder att koppla ett varumärke till en produkt de har nytta av.